یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش خبر داد:

راه‌اندازی واحد دوم آب‌شیرین‌کن RO1 فولاد کاوه بدون حضور خارجی‌ها

راه‌اندازی واحد دوم آب‌شیرین‌کن RO1 فولاد کاوه بدون حضور خارجی‌ها

مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش با اعلام خبر راه‌اندازی واحد دوم آب‌شیرین‌کن RO1 این مجتمع فولادی بدون حضور پیمانکار خارجی گفت: جوانان متخصص مجتمع آب‌شیرین‌کن فولاد کاوه در عرصه بومی‌سازی فناوری شیرین‌سازی آب دریا برای تولید آب صنعتی، حماسه جدیدی در حوزه توانمندی فنی و تبلور توان بالای مهندسی خلق کردند.

راه‌اندازی واحد دوم آب‌شیرین‌کن RO1 فولاد کاوه بدون حضور خارجی‌ها
به گزارش چیلان ،مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش با اعلام خبر راه‌اندازی واحد دوم آب‌شیرین‌کن RO1 این مجتمع فولادی بدون حضور پیمانکار خارجی گفت: جوانان متخصص مجتمع آب‌شیرین‌کن فولاد کاوه در عرصه بومی‌سازی فناوری شیرین‌سازی آب دریا برای تولید آب صنعتی، حماسه جدیدی در حوزه توانمندی فنی و تبلور توان بالای مهندسی خلق کردند.


فولاد کاوه تجلی اراده ملی باتکیه‌بر نیروی جوان متخصص انقلابی
سیدعباس حسینی در حاشیه بازدید از مجتمع آب‌شیرین‌کن فولاد کاوه جنوب کیش اظهار کرد: باتوجه‌به اهمیت تولید آب صنعتی جهت مصرف در بخش‌های مختلف یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعت فولاد ایران در غرب بندرعباس، تأمین آب موردنیاز مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش و همچنین صنایع هم‌جوار آن به منبع حیاتی، راه‌اندازی واحد دوم RO1 باتکیه‌بر دانش فنی و تخصصی کارکنان واحد بهره‌بردار آب‌شیرین‌کن فولاد کاوه در غیاب کارشناسان و متخصصان شرکت‌های خارجی با موفقیت به انجام رسید.
وی افزود: این واحد شیرین‌سازی آب از دریا برای تولید آب صنعتی، با ظرفیت اسمی ۸ هزار و ۸۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز و کیفیت آب (EC) ۹۰۰ مو بر سانتی‌متر طراحی شده است که با تخصص و تفکر فنی بالای پرسنل بهره‌بردار آب‌شیرین‌کن، مقدار تولید این واحد تولید آب، مقدار تولید این واحد حتی از ظرفیت اسمی بالاتر رفته و به میزان تولید ۹ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و کیفیت آب ۶۰۰ رسیده است که اتفاقی کم‌نظیر محسوب می‌شود.


واحد دوم RO1 فولاد کاوه منطبق بر آخرین متدهای سنجش کیفیت آب
وی در خصوص این دستاورد مهم در زمینه کیفیت آب توضیح داد: سنجش کیفیت آب با معیار EC به معنای معیار تبدیل هدایت الکتریکی آب Electrical conductivity یا کنداکتیویته آب، معرف قدرت یونی یک محلول برای انتقال جریان برق است؛ هر چه میزان جریان برق بیشتری از آب عبور کند، هدایت الکتریکی آب بالاتر است و نشان می‌دهد که آب دارای یون‌های بیشتری است. آب خالص به دلیل نداشتن یون، جریان برق را از خود عبور نمی‌دهد. واحد هدایت الکتریکی آب، مو بر سانتی‌متر (mho/cm) است که زیمنس نیز گفته می‌شود.
به گفته حسینی، از جمله موارد مهم و دارای اهمیت بالا، مربوط به رکورد زمانی ثبت شده در خصوص دوره راه‌اندازی این واحد آب‌شیرین‌کن است که باتوجه‌به ضرورت اجرای طرح‌های توسعه‌ای کارخانه‌های آهن‌سازی و فولادسازی شرکت و شرایط موردنیاز جهت تأمین آب صنعتی، پروژه در کمترین زمان ممکن به بهترین شکل و دارای شاخص بهره‌وری بالا انجام گرفت.


ظرافت و تخصص محصول تکیه بر نیروی متخصص داخلی کاوه
مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش خاطرنشان کرد: راه‌اندازی چنین مجموعه تولید آب صنعتی، به دلیل شرایط ناپایدار آب خلیج‌فارس، فرایندی بسیار پیچیده و دشوار است؛ زیرا واحد‌های پیش‌تصفیه (UF) به شرایط شیمیایی نامناسب دریا بسیار حساس هستند و حتماً باید بهره‌برداری در فرایندی دقیق، حساب شده و طبق برنامه زمان‌بندی خاصی صورت گیرد.
وی در همین رابطه اضافه کرد: بخش‌های پیش‌تصفیه و تولید آب واحد RO1 مجتمع آب‌شیرین‌کن فولاد کاوه جنوب کیش دارای پیشرفته‌ترین و روزامدترین شیوه‌های تولید آب صنعتی و شیرین‌سازی آب از دریا با فناوری «اسمز معکوس» (Reverse Osmosis) است که معمولاً به‌اختصار با عنوان «RO» شناخته می‌شود؛ فرایندی است که در آن «آب دیونیزه» توسط یک غشا نیمه‌تراوا تحت‌فشار تولید می‌شود. آب دیونیزه یا آب یون زدوده همان آب مقطر است که قبل یا طی تقطیر یا حتی بعد از آن، با افزودن مراحلی مثل گذراندن از رزین تبادلگر یونی یا روش‌های دیگر مثل اسمز معکوس میزان یون‌های آن به کمترین مقدار رسیده باشد.


استفاده از تکنولوژی دانش‌بنیان، رمز رقابت‌پذیری در فولاد کاوه
مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با اشاره به‌ضرورت حذف ذرات معلق نامحلول در آب دریا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تولید آب در فرایند پیش‌تصفیه تصریح کرد: در روش‌های قدیمی، تا ۵ میکرون این ذرات از بین می‌رفت؛ ولی در روش مدرن و پیشرفته مورداستفاده در مجتمع آب‌شیرین‌کن فولاد کاوه جنوب کیش الترا فیلتراسیون UF حذف آنها به ۰.۰۴ میکرون می‌رسد؛ به همین علت، کیفیت آب ورودی به واحد‌های این معکوس RO و به‌تبع آن، آب صنعتی تولید شده مطابق با استانداردهای است که یک شاخص مهم رقابت‌پذیری در کیفیت فرایند تولید فولاد محسوب می‌شود.

نظرات