در زمانه ای که کمتر کسی وجود دارد که از تکنولوژیهای اطلاعات و ارتباطات استفاده روزمره نداشته باشد، یقیناً نگاه نوین به مسائل مدیریتی ایجاب می کند که مدیران نیز به سادگی از کنار نقش تاثیر گذار فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی عبور نکنند. ورود گسترده رایانه و ابزارهای جانبی آن به درون ساختار اجرایی و اداری سازمان ها و گسترش اقبال عمومی مدیران به انجام اطلاع رسانی در حیطه شبکه جهانی اینترنت حتی به صورت ظاهری امری است که باید با توجه و درایت خاصی به آن نگاه کرد و راهکارهای مناسب را در بستر های موجود مشخص و به کار بست تا ابزارهای موثر در پیشرفت شاخص هایICT در سازمانها به بهترین نحو ممکن، چه از نظر کمی و چه از جنبه کیفی مورد استفاده قرار گیرد.
امروزه كمتر كسي است كه جمله معروف " اطلاعات قدرت است " را نشنيده باشد. ايده اساسي در اين نظريه از آنجا ناشي مي شود كه فرد يا سازمان مطلع مي تواند بهتر، سريعتر و منطقيتر خود را با شرايط متغير محيطي تطبيق دهد و بر مبناي اطلاعات به دست آمده پيش بيني مناسب و تصميم گيری بجا و صحیحی را انجام دهد. اما باید توجه داشت که در این راه باید از تحمیل هزینه های اقتصادی نامعقول بر دوش سازمان جلوگیری شود. گسترش و پیچیدگی علوم رایانه و فرآیندهای تولید تا توزیع اطلاعات با توجه به تنوع تخصصهای علمی و فنی به حدی است که هرکس نمی تواند به تنهایی در تمام ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی صاحب دانش و تخصص لازم باشد.
امروزه هر سازمانی و در صدر آنها هر صنعتی متناسب با موقعيت اقتصادي، اجتماعي، پرسنلی و فرهنگي خود و جامعه اطراف خود، اهداف خاصي را در رابطه با ايجاد بستر استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات مدنظر قرار مي دهد و الزاماً همه صنایع دارای اهداف مشابهی نبوده و چه در زمینه طراحی و بهره وری و چه در زمینه گستردگی و تنوع با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. اما به طبع اهداف مشترک فراوانی نیز وجود دارد که عبارتند از:
- توسعه اقتصاد پايدار و قابل رقابت
- ارتقاء مديريت فناورانه در صنایع و بهره مندی از مزایای فعالیت الکترونیکی
- اجراي طرح جامع شبکه و زیرساخت
- بهبود بخشيدن به كيفيت خدماتIT و بالا بردن استانداردهای صنعت اتوماسیونی با حفظ هويت انسانی پرسنل
- افزايش نرخ حضور پرسنل در تصميم گيري های لایه های کارشناسی به جای کار یدی و مکانیکال که می تواند به ماشینها سپرده شود
- آماده كردن پرسنل براي کار در محیطی تکنولوژیکال و فعالیت سیستماتیک که در سایه علوم اینترنت اشیاو دورکاری تمامی اوقات کاری را به اوقات on-line مبدل می کند
- جامعه شغل دانش محور
- ارائه خدمات پرسنلی بدون محدوديت مكانی و زمانی و ...
همچنين توسعه امكانات اداری، خدماتي، فرهنگي، آموزشي، تجاري، فني و تخصصي بصورت يكسان به همه پرسنل، مي تواند نمايانگر بخش ديگري از اهداف يك سازمان رو به رشد در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات تلقی شود.
اما آنچه که در سازمانها و صنایع بسیار به چشم می خورد، حرکت تعدادی از افراد به سوی دنیای تکنولوژی و فراهم آوری و واردسازی تکنولوژی به سازمانها می باشد در حالیکه دسته ای دیگر با تفکر اینکه ماشین هوشمند می خواهد جای انسان را بگیرد، هنوز اندر خم کوچه های کار با ورق و کاغذ هستند. این تناقض فاحش نه تنها سازمان را به سمت فناوری سوق نمی دهد بلکه باعث توقف و افول دانش فنی و علاقه به تکنولوژی در سازمان می شود. اما مشکل کجاست ؟ فقدان وجود تیمهای متخصص در سازمانها که بتوانند در زمان و مکان مناسب و با کیفیت بالا خدمات را به پرسنل ارائه نمایند باعث شده است تا سازمانها همیشه درگیر قراردادهای پیمانکاری برای انجام امور پایه سازمان باشند که ناگذیر در بلند مدت می تواند تخریب گر سیستمهای هوشمند باشد.
فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات یقیناً توسط نیروهای متخصص خارج از سازمان به یک سازمان وارد می شوند اما مهمتر از ورود تکنولوژی، نگهداری و توسعه آن در سازمان در بلند مدت می باشد به طوری که وقتی سازمانی به تکنولوژی آلوده شد بتواند خدمات نگهداری و پشتیبانی 724 را دریافت نماید تا با علاقه به کار با تکنولوژی ادامه دهد.
شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز با توجه به بهره مندی از تکنولوژیهای نوین صنعتی و با هدف قرار گرفتن در لیست سه شرکت برتر تولید کننده فولاد ایران، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه سیستمها دارای افکار پیشرو بوده و با دیدگاه ارائه خدمات هرچه بهتر و با کیفیت تر به مشتریان و پرسنل، از تکنولوژیهای روز دنیا در زمینه سازمان الکترونیک مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات امن بهره می برد.
در این راه با تجمیع نیروی متخصص و جوان، مدیریتی با عنوان واحد ICT در مجموعه فولاد کاوه فعال بوده و هست که با پشتیبانی همیشگی مدیریت ارشد فولاد کاوه این واحد جزئی جداناشدنی از ساختار سازمانی فولاد کاوه جنوب کیش گردیده است. لذا مدیریت ICT با تکیه بر دانش و توان فنی جوانان غیور و متخصص این مرز و بوم توانسته است به ارائه خدمات نوین نیازسنجی، طراحی، تأمین و استقرار پروژه های فناورانه در مجموعه فولاد کاوه جنوب کیش بپردازد.
در این مسیر با تشکیل دپارتمانهای نرم افزار و توسعه سیستمهای اطلاعاتی، سخت افزار و تعمیرات، شبکه و زیرساخت و مرکز داده، امنیت اطلاعات، مخابرات و ارتباطات رادیویی و در سایه بروزرسانی دانش فنی پرسنل به ارائه خدمات 24*7 مشغول هستیم.
الف. حوزه نرم افزار
- مطالعه، طراحي، برنامه نویسی و پياده سازي نرم افزار هاي كاربردي بومی و سفارشی براساس نیاز صنعت فولاد
- نصب، راه اندازي و آموزش نرم افزارهاي كاربردي تدوين شده که از شرکتهای ثالث خریداری می گردد
- نصب، راه اندازي و آموزش كاربران و كارشناسان براي استفاده از نرم افزارهاي پياده سازي شده
- شناسايي و تشخيص نيازهاي نرم افزاري حوزه از طريق مطالعه سيستماتيك و مستمر و تهيه و تدوين گزارشهای تحليلي همراه با ارائه راه حلهاي اجرايي
- ارائه خدمات پشتيباني در زمينه نگهداري و رفع اشكال و به روز رساني برنامه هاي نرم افزاري در دست اجرا در شرکت
- نظارت بر طراحي و اجراي نرم افزارهای طراحی شده و همكاري با طراحان طرف قرارداد به منظور حصول اطمينان از اجراي صحيح مفاد قراردادهاي منعقده
- نظارت، ارزشيابي و كنترل پروژه هاي طراحي نرم افزاری در نظامهاي رايانه اي كه توسط پيمانكار به انجام مي رسد
- بررسي نيازهاي نرم افزاري مورد نياز واحدهاي مختلف و ارائه نظارت مشورتي براي خريد يا سفارش خريد آنها
- تهيه و حفظ و نگهداري مستندات نرم افزارهاي طراحي يا خريداري شده به منظور مراقبت و پشتيباني بهتر از سيستمهاي در دست اجراء
- تهيه، تدوين و اجراي برنامه هاي آموزشي براي مديران، كارشناسان و عموم كاربران جهت استفاده بهتر و موثرتر از نظام رايانه اي و نرم افزارهای پایه و عمومی
- نظارت بر پشتیبان گیری دوره ای از داده های مهم مربوط به نرم افزارها
- فراهم سازی بستر استفاده از منابع نرم افزاری شبکه ازقبیل نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد درخواست کاربران با درنظرگرفتن نیاز واقعی آنها جهت جلوگیری ازترافیک نرم افزاری در هر سیستم (قراردادن پکیج نرم افزارها در سرور)
- نیازسنجی نرم افزارهاي تحت شبكه حوزه مربوطه و اعلام آنها به مديريت فناوري و ارائه مشاوره های لازم دراین خصوص به شرکت در جهت تهیه، آماده سازی و ارتقاء نرم افزارهای مورد نیاز
- ارتباط مستمر با شركتهاي طرف قرارداد واحد و رفع اشكالات و نيازهاي كاربران
- ارائه مشاوره براي استفاده بهينه از نرم افزارها
- جلوگیری و یا رفع آلودگيهاي ويروسي و باج افزارهای بوجود آمده در كامپيوترهاي کاربری و سرورها
- استقرار کامل سیستمها و زیرسیستمهای یکپارچه اطلاعات مدیریت (MIS_IS SUITE) براساس نیازهای سازمانی و با رعایت اولویت
- نگهداری، آموزش و پشتیبانی از ماژولهای نرم افزاری در سیستم یکپارچه اطلاعات مدیریت
- پیگیری درخواستهای کاربران در حوزه سیستمهای یکپارچه اطلاعات مدیریت و نظارت تا سفارشی سازی
- تهیه گزارشات مورد نیاز واحدها جهت ارائه به لایه های مدیریتی
ب. حوزه شبكه و زیرساخت و مرکز داده
- ارائه راهکارهای نوین جهت ارتقاء شبکه و مرکز داده
- ارائه خدمات تهیه و پشتيباني منابع اختصاص یافته در زمينه نگهداري برنامه هاي نرم افزاري در دست اجراء
- راه اندازي سرورهاي مورد نياز سازمان با منابع مشخص و پشتیبانی از آن
- پشتيباني همه جانیه شامل رفع مشكلات احتمالي اطلاعات سرور و تهيه نسخ پشتيبان و کاهش ریسک Lose Data
- ارتقا سرورهای محلی به منظور بهينه سازي ارائه سرويس به كاربران
- اقدام در جهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در حوزه بنا به نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآيندهاي موجود
- برطرف نمودن اشكالات كاربران در استفاده از سرويسهاي تحت شبکه در سراسر سایت صنعتی و امور ستادی
- حفظ امنيت فيزيكي محيط اتاق سرور- دما و دقت در عبور و مرور ها – پشتیبانی پریودیک – بروزرسانی و کاهش ریسک
ج. حوزه سخت افزار
- بررسي نيازهاي سخت افزاري مورد نياز واحدها و تشخيص و تعيين چگونگي رفع نيازها با استفاده از امكانات موجود و ارائه نظارت كارشناسي براي خريد يا سفارش خريد آنها
- نصب و راه اندازي سخت افزار مورد نياز كاربران و كارشناسان براي استفاده از نرم افزارهاي طراحي شده
- ارائه خدمات پشتيباني فني براي نگهداري و تعمير تجهيزات و وسايل سخت افزاري به طور مستقيم از خدمات متمركز و ياخدمات فني خارج از شرکت
- تهيه، نصب و پشتيباني كليه تجهيزات فعال و غير فعال در شرکت
- طراحی و تدوین گردش کار واحد جهت جلوگیری از اتلاف وقت نیرو ها
- تهیه بر چسب و شناسنامه فنی سخت افزار جهت کلیه سیستم ها و تشکیل پرونده جهت دسترسی سریع
- سرویس دوره ای سخت افزار حوزه طبق فرآيند مربوطه
- رفع اشکالات و موارد پیش آمده در هر سیستم و لوازم جانبي و نصب سيستم عامل و درايورها
د. پیگیری قراردادها
- مشارکت در تهیه و تدوین قراردادهای موجود در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات براساس نیاز سازمان
- نظارت بر اجرای صحیح مفاد قراردادها
هـ. وب سایت و اتوماسیون اداری
- طراحی وب سایت برای تمام بخشهای حوزه با در نظر داشتن استانداردهای تعریف شده از سوی مديريت فناوري
- بروزرسانی صفحات وب سايت از نظر فنی و کدنویسی و امنیت
- قراردادن اخبار مرتبط با حوزه کاری مربوطه و مورد نیاز عموم درسایت جهت افزایش دانش فنی
- طراحی فرمها و گنجاندن آن در سایت در جهت کاهش مراجعات مستقیم ارباب رجوع به محل و حرکت در جهت تکریم ارباب رجوع و ایجاد بستر ارتباطی سیستم یکپارچه اطلاعات مدیریت با وب سایت جهت ارتباط با مشتریان و تامین کنندگان و سهامداران
- نظارت و کنترل محتوای صفحات با رعایت سلسله مراتب اداری در مطالب ارائه شده برای Website
- نظارت بر اجرای صحیح فرآیندهای موجود در اتوماسیون اداری
- آموزش و همراهی با کاربران در راستای ارتباط صحیح اداری از طریق اتوماسیون اداری
- تهیه Backup مناسب از اطلاعات
- بروزرسانی و رفع مشکلات احتمالی بصورت روزشمار در اتوماسیون اداری
- ارائه نظرات در راستای بهبود اوضاع استفاده از اتوماسیون اداری و احترام به طبیعت
- کاهش هزینه های سازمان از طریق اتوماسیون اداری
و. آموزش
- مشارکت در برگزاری برنامه های آموزشی مدیریت IT
- شرکت فعال در برنامه های آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه
- آموزش موردی کاربران و تهیه جزوات آموزشی مورد نیاز
- ارائه آموزشهاي مورد نياز كاربران از طريق وب سايت واحد
ر. امور ستادی
- انتقال تصمیمات مدیریت فناوری اطلاعات به حوزه مربوطه
- انتقال نظرات و نیازها ( حسب عملکرد حوزه مربوطه ) به مدیریت فناوری اطلاعات
- شرکت در جلسات مدیریت فناوری به طور منظم
- پاسخ به مکاتبات اداری در موعد مقرر
- ارائه گزارشات لازمه و مرتبط در موعد مقرر
- پایش و ارزشیابی منظم از تمام فعالیتهای مرتبط با IT