صیانت از حقوق شهروندی
برنامه اول امور ستادی
برگزاري جلسات ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي دستگاه و كميتههاي آموزش و بازرسي مربوطه و پاسخگوئي به مكاتبات و مراجعات ستاد مركزي صيانت وزارت كشور و شركت در جلسات ستاد مركزي صيانت
- تبيين و احصاء شاخصهاي حقوق شهروندي و اولويتبندي آنها جهت دستيابي به اهداف ستاد صيانت سازمان.
- شركت فعال در جلسات ستاد مركزي صيانت.
- عقد تفاهمنامه همكاري با دستگاههاي ذيربط (قضايي، رسانه ملي، آموزشي و ...).
- پاسخگوئي به مكاتبات و مراجعه هياتهاي اعزامي ستاد مركزي صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي.
- برگزاري جلسات ستاد صيانت در وزارتخانه، سازمان و واحدهاي تابعه آن در مركز و استانهاي سراسر كشور به منظور برنامه ريزي و هماهنگي اجراي برنامه ها (4جلسه در سال).
- برگزاري جلسات كميته هاي آموزشي و بازرسي و نظارت (هر كدام 6جلسه جمعاً 12جلسه در سال) .
- رئيس، دبير و اعضاء ستاد صيانت دستگاه مربوطه موظف هستند در جلسات ستاد مركزي صيانت شركت فعال داشته باشند.
- مصوبات ستاد صيانت حتماً به مراكز زيرمجموعه جهت اقدام ابلاغ شود.
- ستاد صيانت هر دستگاه نسبت به اجراي مصوبات مربوطه در مراكز زيرمجموعه نظارت داشته باشند.
- یک نسخه از مستندات (دعوتنامه جلسات، صورتجلسات، ابلاغ به مراكز زيرمجموعه) به ستاد مركزي ارسال گردد.
تبصره : اعضاء ستاد صيانت هر دستگاه در بخشنامه ابلاغي ساختار ستاد صيانت دستگاههاي اجرايي به شماره 134071/8 مورخ 91/10/25 ابلاغ شده است.
برنامه دوم آموزش کارکنان
برگزاري همايش، كارگاههاي آموزشي مديران، جلسات اخلاق اداري و مديران و نشستهاي تخصصي به منظور تبيين و ارتقاي سطح آگاهي و التزام عملي كاركنان و مديران دستگاههاي اجرائي به قوانين و مقررات مربوطه، رعايات شئونات اسلامي و اخلاق حرفهاي
- برگزاري همايش با حضور مديران، كارشناسان و كاركنان دستگاه مربوطه با موضوع صيانت از حقوق شهروندي و ارتقاء نظام سلامت اداري و رشد ارزشهاي اخلاقي جامعه اداري، با استفاده از اساتيد مجرب و فاضل حوزه و دانشگاه (یک بار در سال).
- برگزاري نشست هاي علمي و تخصصي، هم انديشي آسيب شناسي و دستيابي به راهكارهاي پيشگيري از فساد اداري و ترويج قانون گرايي (دو بار در سال).
- آموزش حقوق شهروندي مديران و كارشناسان دستگاههاي اجرائي از طريق برگزاري دورههاي آموزشي ضمن خدمت (يك بار در سال)
- برگزاري جلسات اخلاق اداري ماهيانه براي كاركنان در هر يك از واحدهاي دستگاه اجرائي كشور و ادارات استاني با دعوت از اساتيد اخلاق.
- برگزاري جلسات اخلاق اداري ماهيانه براي مديران دستگاه هاي اجرائي مركز كه متعاقباً فهرست آنها اعلام خواهد شد.
- برگزاري جلسات اخلاق اداري براي مديران دستگاههاي اجرائي و ستادي استانها با دعوت از نمايندگان ولي فقيه و ائمه جمعه و يا اساتيد مجرب حوزه و دانشگاه.
- توليد و توزيع بسته هاي آموزشي حقوق شهروندي و مباحث كلاسهاي اخلاق اداري براي كاركنان و برگزاري مسابقات از محتوي آموزشي آنها.
- در پايان برنامه ها از شركتكنندگان نظرسنجي به عمل آورده و در جهت بهبود كيفيت و اثربخشي آنها استفاده لازم به عمل آيد .
برنامه سوم رسيدگي به تخلفات كاركنان
ارشاد و ارجاع كاركنان متخلف به هياتهاي رسيدگي به تخلفات اداري مربوطه و راهاندازي بانك اطلاعات تخلفات اداري
- استفاده از تمامي ظرفيتهاي دستگاه از جمله حراست، بسيج، شوراي امر به معروف و نهي از منكر و ... براي جمع آوري محسوس و غيرمحسوس تخلفات اداري.
- ارشاد متخلفين از طريق ارجاع به دورههاي آموزشي و مشاوره قبح از رسيدگي توسط هيات تخلفات اداري.
- ارجاع متخلفين به هيات تخلفات اداري در صورت تكرار تخلف و رسيدگي وفق قانون و مقررات.
برنامه چهارم تبليغات محيطي
فضاسازي و تبليغات محيطي اثربخش براي كاركنان و مراجعين با استفاده از روشها و ابزارهاي نوين مانند نصب تابلو، تنديس، گنجينه نمايشگر و فرازهايي از منشور اخلاقي سازمان و توزيع بروشور راجع به صيانت از حقوق شهروندي
- گردآوري آموزههاي ديني در حوزههاي تخصصي مربوطه و استفاده از آنها در فضاسازي تبليغات محيطي.
- تغيير نوبهاي تابلوهاي مذكور در طول سال طي 4 مرحله انجام شود.
- تبليغات محيطي مورد نظر عمدتاً در مسيرهاي پرتردد و اصلي، وروديها و سالنهاي انتظار باشد.
- دريافت نظرات مردمي توسط مديران، راهاندازي سامانه مربوطه و رسيدگي به شكايات آنان.
برنامه پنجم تشويقات
تشويق مديران و كاركنان خوش برخورد، پيگير و پاسخگو نسبت به مراجعين و كساني كه تدابير مناسب براي تكريم ارباب رجوع اتخاذ ميكنند
- اين برنامه به گونهاي اجراء مي گردد كه ضمن رعايت شاخصهاي ارزيابي اداري، موجب ايجاد انگيزه در سايرين شده و از تاثير منفي بر ديگران جلوگيري نمايد.
- مديران در انتصابات و ترفيعات اداري كاركنان به شاخصهاي توانايي، لياقت و شايستگي در عملكرد حوزه صيانت از حقوق شهروندي آنها توجه نمايند.
برنامه ششم خدمات
تسهيل در ارائه خدمات، اتخاذ تدابير و ساز و كارهاي لازم در امور مراجعات مردمي نظير الكترونيك نمودن نظاام اداري و خدماتي، تمركززدائي، كوتاه كردن فرايندخدمات، ارائه خدمات از طريق پيشخوانهاي دولت و ...
- اطلاع رساني به مراجعين و عموم مردم از ارايه تسهيلات و خدمات به آنان.
- اهتمام ويژه مديران به راه اندازي و گسترش هر چه بيشتر مراكز ارائه تسهيلات و خدمات به مراجعين مانند پليس+10، پيشخوان دولت و ...
- توسعه خدمات الكترونيكي و رفع معايب موجود به منظور افزايش رضايتمندي كاربران و مراجعين.
- پيش بيني روشهاي جايگزين ارائه خدمات مورد نظر در صورت مختل شدن سيستم.
برنامه هفتم راهنمائي مراجعين
پاسخگوئي و راهنمايي مراجعين از طريق يا ارتقاء سامانه تلفني، سايت، پيامك و رسيدگي به شكايات و فعال كردن ميز خدمت مجهز به ITدر ورودي سازمانها با به كارگيري افراد مجرب و خوش برخورد به منظور راهنمايي و آشنا نمودن مراجعين به قوانين و مقررات و كمك به حل مشكل و نظرسنجي از رضايت آنان
- براي اجراي برنامه ايجاد و يا ارتقاء سامانه تلفني، سايت، پيامك و ... ضروري است.
- ميز خدمت مجهز به IT در ورودي سازمان مربوط راه اندازي و فعال گردد.
- افراد خوش برخورد و توانمند در مسئوليت ميزخدمت به كارگيري شود.
- از اهداف اين برنامه آشنا نمودن و راهنمائي مراجعين در زمينه قوانين و مقررات به منظور حل مشكلات آنان بايد باشد.
- نظرسنجي از ميزان رضايتمندي مراجعين انجام شود.
- در پيامك ها، سايت و تلفن گويا از قوانين و مقررات جاري مورد نياز جهت آگاهي متقاضيان استفاده شود.
برنامه هشتم آموزش عمومي
اجراي برنامه آموزشي و توجيهي جهت آشنائي مردم با قوانين و مقررات، حقوق و تكاليف و شرايط و ضوابط
- استفاده از صدا و سيما و تبليغات شهري براي توجيه عمومي و آموزش همگاني.
- مشروط كردن صدور پروانه و ارائه بعضي از خدمات به مطالعه جزوات مربوطه و شركت در آزمون.
- تهيه و توزيع بروشورهاي توجيهي مناسب.
- نظرخواهي از شركت كنندگان دوره هاي آموزشي و آزمونها.
برنامه نهم ملاقات مردمي
حضور در مجامع و ملاقات مردمي مديران دستگاهها و واحدهاي تابعه
- ملاقات مردمي حداقل 2 ساعت در هفته توسط مديران مياني و عالي انجام پذيرد.
- نظرخواهي از مراجعهكنندگان به منظور تعيين رضايتمندي آنان از ملاقات عمومي با مديران صورت گيرد.
- حضور در مجامع مردمي نظير مساجد، نماز جمعه ها، مناسبتها و مراسم و پاسخ به سوالات و درخواستهاي مردمي.
- مدير مربوطه فردي را براي پيگيري دستورات صادره در ملاقات عمومي و حضور در مجامع تعيين نمايد.
برنامه دهم روانسازي قوانين و مقررات
آسيبشناسي نابسامانيهاي قانوني و بوروكراسي اداري كه منجر به طولاني شدن فرآيند اقدامات و نارضايتي مردم ميشود و پيگيري براي ...
- شناسايي قوانين و مقررات زائد و دست و پاگير اداري.
- جمع آوري پيشنهادات اصلاح قوانين و مقررات زائد و ناكارآمد از مراكز مربوطه و پيگيري براي تصويب در مراجع ذيربط.
- بررسي مقررات و فرآيند ارائه خدمات در موسسات تحت نظارت به منظور تسهيل در امور مراجعين
برنامه يازدهم سازمان و كاركنان
ابتكارات سازماني براي ارتقاء منزلت اجتماعي سازمان و كاركنان.
- پيش بيني مشوقهاي مناسب و استيفاي حقوق مادي و معنوي كاركنان.
- تشويق كاركنان نمونه و فعال در امر رسيدگي به مراجعات مردمي.
- توجه به ضوابط و مقررات ترفيع و تشويق كاركنان در قانون خدمات كشوري، طرح تحول اداري و دستورالعمل ارزشيابي كاركنان.
- ارائه گزارشهاي توجيهي و برنامه هاي تبليغي از فعاليت و خدمات دستگاه در رسانه هاي گروهي به منظور ارتقاء منزلت سازماني.
- اهتمام لازم به اجراي برنامههاي ابلاغي ملي از جمله جشنواره شهيد رجائي و...
برنامه دوازدهم بازرسي
بازرسي و نظارت نوبهاي و موردي، محسوس و غيرمحسوس بر عملكرد مراكز تابعه براي رعايت قوانين و مقررات و حقوق مراجعين و اجراي اين دستورالعمل
- بازرسي از اجراي برنامه هاي 12گانه ابلاغي ستاد صيانت از ادارات و واحدهاي مربوطه مراكز و استانها (در دو مرحله 6ماهه)
- نظرسنجي از كاركنان به منظور تعيين ميزان رضايتمندي آنان از برنامههاي صيانت از حقوق شهروندي.
- نظرسنجي از ارباب رجوع راجع به رضايتمندي آنها از نحوه ارائه خدمات از ادارات و كاركنان مربوطه.
- حضور رئيس يا جانشين ستاد صيانت يا نماينده تام الاختيار ايشان به همراه دبير ستاد صيانت از حقوق شهروندي مربوط در بازرسي ها.
تبصره 1- ضروري است به منظور يكنواختي و قانونمند شدن بازرسي ها، از چك ليست تهيه شده توسط بازرسي ستاد مركزي صيانت (وزارت كشور) استفاده شود (چنانچه چك ليستها نياز به بومي سازي داشته باشد، ميبايست به تائيد ستاد مركزي صيانت برسد)
تبصره 2- پس از بازرسي از مراكز زيرمجموعه، براي اصلاح امور و ارتقاء سلامت نظام اداري در واحد مربوطه پيگيري هاي لازم به عمل آيد.
تبصره 3- يك نسخه از گزارش بازرسي ها، (چك ليست، ابلاغيه بازرسي، نتايج و اقدامات به عمل آمده) پس از رويت عالي ترين مقام دستگاه اجرايي براي ستاد مركزي صيانت ارسال شود.